Certyfikat kwalifikowany Eurocert Toruń

Implanty Toruń
Luty 3, 2021
Ocieplanie pianką
Luty 3, 2021

Z jakiego powodu warto założyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Sieć proponuje nieustannie sporo różnych możliwości, z jego udziałem można załatwić co raz więcej spraw, także urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można przede wszystkim stosować dwa sposoby potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono z myślą zastąpienia dotąd stosowanego podpisu ręcznego. Choć nie wypierają go całkowicie, dla znacznej ilości osób wykorzystanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw np. urzędowych przeważnie wiąże się z składaniem wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów umożliwia zmniejszenie czasu, który dotychczas trzeba było przeznaczyć, by dojechać do urzędu, zwykle także poczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu oraz certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można załatwić bez opuszczania biura.

Co lepsze? Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany?

Na wstępnie od razu należy zauważyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto na początek pomyśleć, jak będziemy go potrzebować. Profil zaufany można używać tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma jednak większe zastosowanie, za sprawą czego spora część przedsiębiorców go preferuje. Osobisty e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy plik, który można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym obok spraw urzędowych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować także m.in. umowy, e-maile i kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie bezpłatny, z kolei za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, po czym można go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, dzieląc cenę na cały czas ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania w firmie. Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego zastosowania, które oferuje profil zaufany, e-podpis  pozwala także regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany np. można podpisywać oraz wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać umowy i uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Poza tym możliwe jest sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie rozpoznawalnych jest elektroniczny certyfikat kwalifikowany Eurocert. Żeby zdobyć podpis elektroniczny trzeba nabyć w sklepie partnerskim Eurocert zestaw zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy tym wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po otrzymaniu pakietu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik potwierdzi dane osobowe nabywcy. Tylko w ten sposób certyfikat kwalifikowany zostanie aktywowany oraz gotowy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości oraz fakturę zakupu osobistego e-podpisu.

Jak używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji programu na wybranym komputerze oraz aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Sama obsługa programu nie powinna stanowić większego kłopotu. Trzeba podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym poprzez program widoczną funkcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami formatu.

Choć elektroniczny certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami lub prywatnymi osobami.

Certyfikat elektroniczny

Komentarze są wyłączone.